söndag, september 14, 2008

En helt vanlig söndag med Peter Freudenthal, Albert Contreras och Kunle Adeyemi

När jag promenerar genom skogen på en ganska blöt stig till Galleri Astley, stöter jag först på Galleriet i gamla stationshuset. Här är det vernissage idag för en utställning med målningar av Albert Contreras och Peter Freudenthal. När vi kliver in i galleriet möts vi av en stor ”geometrisk abstraktion” i klara, starka färger av Peter Freudenthal.
I rummet bredvid har invigningen startat och Peter Freudenthal berättar om båda utställningarna. Peter Freudenthal själv debuterade 1966 och är verksam i Rimforsa. Han är representerad vid många stora museeer världen över. Se mer på hans hemsida och blogg!

I de inre rummen på galleriet hänger målningar av Albert Contreras. Motiven ser ut som keramikbitar, eller varför inte karameller, i olika mönster. Färgerna och mönstren kan också påminna om indianska vävnader.
Albert Contreras bodde i Sverige på 1960-talet. Han målade och arbetade också som diskare för att försörja sig. Han fick kontakt med många konstnärer och ställde ut på Galleri Observatorium och Svensk Franska. Hans stil var minimalistisk. Av olika skäl for han tillbaka till USA och Los Angeles och arbetade som kommunalarbetare i tjugofem år innan han tog upp konsten igen 1997.
Numera målar han i en helt annan stil. Jag får en liten pratstund med honom och han berättar om sin speciella teknik; hur han använder maskeringstejp i olika storlekar och sedan med palettkniv lägger på tjocka lager av akrylgel, en färg i taget, som balanserar varandra i helheten. När det torkat tar han bort maskeringstejpen och akrylgelen har då torkat och krympt runt de tjocka figurerna.

Som om inte detta skulle vara nog, så invigdes en halvtimme senare i Museet en utställning av Kunle Adeyemi och hans elever vid ett college i Lagos, Nigeria. Sveriges ambassadör i Nigeria, Lars-Owe Persson, och Nigerias ambassadör i Sverige, Dr Godknows Boladei Igalli, utbytte artigheter och tacksamhet och menade att detta var startskottet till ett fortsatt och utökat kulturutbyte mellan de båda länderna och mellan Afrika och Sverige. Invigningen mynnade också ut i en hyllning till Astley Nyhlén, som nyligen gick bort. För femtio år sedan i år gjorde han en bilresa genom Kongo och han var under hela sitt liv en stor Afrikavän.

Nigerias ambassadör beskrev målande hur han kände ”the power in this place”, Galleri Astley, men också i den här trakten, hjärtat av Bergslagen. Det uppskattade vi i publiken naturligtvis. Han beskrev konstnären Kunle Adeyemi som en intellektuell storyteller, som skildrar den nigerianska vardagen. En närvarande konstnär bland publiken underströk vilket stort inflytande afrikansk konst hade på modernisterna på sin tid, inte minst på Picasso.

Kunle Adeyemi (till höger på bilden) beskriver för mig sin teknik, jfr bilden i bakgrunden. Han använder ordet ”ivory”, men det är ju inte elfenben förstås, utan epoxylimmet med vitt pigment, som ger intryck av ”ivory”. Sedan lägger han tunna lager av andra färger och skrapar fram motivet för respektive färg.

Efter en kopp kaffe bär det av hemåt. Uffe tog en sväng genom skogen och kom hem en kvart efter mig med fickorna fulla med kantareller, som blev till en pytt med stekt fläsk.
Så kan en vanlig söndag i Tomasbo och Uttersberg avlöpa.

Läs även andra bloggares åsikter om