onsdag, maj 12, 2010

Taste of Texas III - konstutställningar - porträtt av Alice Neel

Inte långt ifrån där vi bodde i Houston i april låg "the mseum disrict". Vi besökte The Museum of Fine Arts, Houston som bestod av två stora byggnader. Hela världens konsthistoria låg farmför våra ögon/fötter. Många rika Texasbor har donerat konst till museet och det var ganska hisnande att vandra genom salarna och betrakta grekisk och romersk konst, holländarna med Rembrandt och modernisterna med Picasso och många många fler.

Men museet vsade också en stor utställning, Painted Truths/Målade sanningar av konstnären Alice Neel (1900 - 1984). Porträtten av kända kulturpersonligheter, vänner, familjemedlemmar, bekanta och grannar var tillkomna under hela 70 år och de var indelade i nio avdelningar/teman.
© Estate of Alice Neel
Geoffrey Hendricks and Brian, 1978, Oil on canvas
Photo: Malcolm Varon

Jag blev helt tagen av porträttens uttrycksfullhet och uppriktighet och sammantaget gav de en bild av det föränderliga och brokiga 1900-talet i USA.

©Estate of Alice Neel
Hartley, 1966, Oil on canvas
National Gallery of Art; Gift of Arthur M. Bullowa, in Honor of the 50th Anniversary of the National Gallery of Art. Image courtesy of the Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington

Alice Neel var inte riktigt i fas med sina samtida (manliga) konstnärskollegor, men hon upptäcktes på nytt av feminister och konstnärer på 1960- och 70-talen. Man insåg sent vilken banbrytande pionjär hon var.
© Estate of Alice Neel
Don Perlis and Jonathan 1984, Oil on canva
Moderna Museet, Stockholm

© Estate of Alice Neel
Max White, 1961, Oil on canvas
Photo: Malcolm Varon

Hennes porträtt är både realistiska, symboliska och psykologiska, ibland nästan påträngande avklädda bildligt och bokstavligt. Hon uttryckte själv att hon ”samlade själar”.

Porträtten är ärliga och frimodiga, men stundtals fick jag en krypande känsla av att se något jag inte borde få se eller kanske inte ville se.
© Estate of Alice Neel
Elenka 1936, Oil on canvas
The Metropolitan Museum of Art, Gift of Richard Neel and Hartley S. Neel, 1987 (1987.376)
Image © The Metropolitan Museum of Art

Hon målade osentimentalt, inte minst den nakna kvinnokroppen, som hon inte gav några sexuella undertoner. Jag greps av samma känsla som när jag såg samlingsutställningen med kvinnliga modernister i Västerås konsthall för ett par år sedan.
© Estate of Alice Neel
Pregnant Julie and Algis, 1967, Oil on canvas
Photo: Malcolm Varon

Vilken skillnad det är att se världen med en kvinnas ögon. Det är vi inte bortskämda med och därför blir det en stor upplevelse.
© Estate of Alice Neel
Victoria and the Cat, 1980, Oil on canvas
Honolulu Academy of Arts, Bequest of Frederic Mueller, 1990 (6003.1)


Inte nog med att jag fick se Alice Neels porträtt. Alldeles i närheten i Contemporary Arts Museum Houston visade man andra porträtt, Birth of the Cool, av Barkley L. Hendricks. Det var en räcka porträtt av afroamerikaner, målade betydligt senare. Hendricks har berättat att Alice Neel har inspirerat honom. Den här utställningen kompletterade verkligen bilden av USA under 1900-talet. Hendricks utställning visades först i the Nasher Museum of Art at Duke University.

2008 kunde man se tio målningar av Alice Neel på Moderna museet i Stockholm. Leif Mattsson på www.omkonst.com skrev uppskattande om dem och hade gärna sett mer av henne. Hans önskan går i uppfyllelse för nästa anhalt för utställningen är Moderna museet i Malmö sent i höst.
Läs även andra bloggares åsikter om