fredag, oktober 19, 2012

Ständigt dessa Larssons i Sundborn - MoMA och Elle

På MoMA (Museum of Modern Art) i New York höll jag först på att missa utställningen längst upp, nämligen Centrury of Child : Growing by Design 1900 - 2000. 

Det första man möter är en jättebild, som på något sätt känns välbekant - är det inte miljonprogrammet hemma i Sverige funderar man. Jo mycket riktigt en bild från Hammarkullen på 1970-talet (lite konstruerad; det syns hur lätt han hänger).

Jens S. Jensen (Swedish, born 1946). Boy on the Wall, Hammarkullen, Gothenburg. 1973. Photograph of Michael (age 9). Gelatin silver print, 9 7/16 x 11 3/4″ (24 x 29.8 cm). The Museum of Modern Art, New York. Gift of Jens S. Jensen, 2012

Titeln på utställningen är tagen från Ellen Key och hennes bok Barnets århundrade, som kom år 1900. Det är en stort upplagd utställning i många rum om modernistisk design för barn. För er som ska till New York, ni har några veckor på er fram till den 5 november.

Apropå Karin och Carl Larsson, så återkommer en akvarell från Sundborn som första bild i den digra katalogen.

Utställningen är indelad sju avdelningar och tar upp olika barnperspektiv, hem, skola, hälsa, lek osv. Över 500 föremål visas och man känner igen kända modernistiska formgivare från Europa och USA. Här bl a av Rietveld och Behrens.

John Rideout (American, 1898 – 1951) and Harold Van Doren (American, 1895-1957). Skippy-Racer scooter. c. 1933. Steel, paint, wood, rubber, 31 3/4 x 43 3/16 x 6 1/2 in. (80.65 x 109.7 x 16.51 cm). Minneapolis Institute of Arts. Gift of funds from Don and Diana Lee Lucker   
Detail from Stahlromöbel (Tubular steel furniture), loose-leaf sales catalogue for furniture offered by the Thonet Company, showing Marcel Breuer’s B341/2 chair and B53 table. 1930-31. Lithograph, gravure, and letterpress, 8 3/8 x 6 1/8” (21.3 x 15.6 cm). Published by Thonet International Press Service, Koln. The Museum of Modern Art, New York. Department of Architecture and Design Study Center
Gerrit Rietveld (Dutch, 1888–1964). Child’s wheelbarrow. 1923 (manufactured 1958). Painted wood, 12 1/2 x 11 3/8 x 33 1/2″ (31.8 x 28.9 x 85.1 cm). Manufactured by Gerard van de Groenekan. The Museum of Modern Art, New York. Gift of Jo Carole and Ronald S. Lauder. © 2012 Artists Rights Society (ARS), New York / Beeldrecht, Amsterdam
   
Det var mycket modernistiskt, men slutet av 1900-talet blev lite styvmoderligt behandlat tycker jag. Det var nästan så att jag saknade lite legobitar och IKEA:s bollhav. Jag hann inte läsa all text och det var synd. Men MoMA hade fem våningar till och efter dem kände jag mig tämligen mör.

Och som sagt dessa Larssons som ständigt är aktuella: I senaste numret av tidskriften Elle Interiör tolkas nationalromantiken på ett nytt sätt och med nya uttryck men inspirationen kommer från Carl och Karin Larsson och Sundborn och "deras unika känsla för trivsel".  

Nu tycker inte jag att Sundborn är så nationalromantiskt. I hemmet var de inspirerade av jugend och till och med av den kommande modernismen. Vill man ha nationalromantik får man nog hellre besöka Zorngården eller Peterson-Bergers hem Sommarhagen på Frösön.  

Läs även andra bloggares åsikter om