onsdag, juli 01, 2015

Åter till Galleri Astley

Vi har inte besökt Tomasbo på två år. Hur skulle vi uppleva att svänga in på den välbekanta s-formade vägen? Grannen Cecilia var inte hemma och vi betraktade vårt Tomasbo lite på avstånd och åkte iväg igen, ganska lättade att det kändes naturligt, precis som ett trevligt återseende ska göra.



Orsaken till att vi åkte förbi var att jag vunnit, i år igen, i Galleri Astleys konstlotteri. Naturligtvis hade vi flyt. Som så många gånger förut, fick vi vara med en unik händelse i museet – nu invigningen av ”Konstscen Kina”.

Konstnären Feng Fang invigde samlingsutställningen med 17 av Kinas främsta konstnärer. Utställningen har vistats i Peking och efter Galleri Astley i Uttersberg kommer den att visas i S:t Petersburg och så småningom kanske i Stockholm.

Att utställningen visas i Uttersberg är tack vare galleriets Anders Nyhlén och Lennart Utterström, som bor i Kina och den är resultatet av 20 år av kulturutbyte mellan Galleri Astley och Kina. I juni 1995 öppnade utställningen "Fantasy and Reality" som sammanställts av Galleri Astley på The China National Art Gallery i Peking. Sedan dess har flera utställningar med svensk konst arrangeras i Kina och flera kinesiska utställningar har visats i Uttersberg.

Det är alltid intressant att höra konstnären själv berätta. Feng Fang berättade om sitt motiv med tranor och dess symbolik.

Jag fastnade för några målningar, men som tur är har jag katalogen "Liberating the Past from the Present - Contemporary Art in China" att återvända till.

Denna målning av Meng Luding drog ögonen till sig.











I museet visas nu också tuschmåleri av Zhang Fangbai. Han är professor i måleri i Peking Hans goda vän Lennart Utterström introducerade honom för Anders Nyhlén och den första utställningen på Galleri Astley visades 2005. Nu har han köpt hus och tänker tillbringa en del av året här. När många andra konstnärer i Kina vände sig mot väst stod Fangbai Zhang kvar i den kinesiska traditionen. Hans målningar är mörka och det finns en stark symbolik i hans bilder.

Det är ju inte första gången en känd konstnär knyts till Galleri Astley i Uttersberg. Astley Nyhléns mötte Ernst Neizvestny i slutet av 1960-talet i Moskva och det blev början till ett livslångt samarbete. Neizvestny som fick lämna Sovjetunionen 1976, var galleriets första utställare i Uttersberg i maj 1977. Han fann ett andra hem i Uttersberg och återkom för att arbeta och koppla av från livet i New York. Här målade han de två stora takmålningarna till museet och modellerade några av de skulpturer som ställs ut tillsammans med teckningar och grafik. År 2004 invigdes hans 6 meter höga skulptur ”Livets träd” i centrala Moskva. En modell av skulpturen finns i museets övervåning, Neizvestnyrummet .


Läs även andra bloggares åsikter om , . , ,