På MoMA (Museum of Modern Art) i New York höll jag först på att missa utställningen längst upp, nämligen Centrury of Child : Growing by Design 1900 - 2000.
Det första man möter är en jättebild, som på något sätt känns välbekant - är det inte miljonprogrammet hemma i Sverige funderar man. Jo mycket riktigt en bild från Hammarkullen på 1970-talet (lite konstruerad; det syns hur lätt han hänger).
Titeln på utställningen är tagen från Ellen Key och hennes bok Barnets århundrade, som kom år 1900. Det är en stort upplagd utställning i många rum om modernistisk design för barn. För er som ska till New York, ni har några veckor på er fram till den 5 november.
Apropå Karin och Carl Larsson, så återkommer en akvarell från Sundborn som första bild i den digra katalogen.
Det första man möter är en jättebild, som på något sätt känns välbekant - är det inte miljonprogrammet hemma i Sverige funderar man. Jo mycket riktigt en bild från Hammarkullen på 1970-talet (lite konstruerad; det syns hur lätt han hänger).
Titeln på utställningen är tagen från Ellen Key och hennes bok Barnets århundrade, som kom år 1900. Det är en stort upplagd utställning i många rum om modernistisk design för barn. För er som ska till New York, ni har några veckor på er fram till den 5 november.
Apropå Karin och Carl Larsson, så återkommer en akvarell från Sundborn som första bild i den digra katalogen.
Utställningen är indelad sju avdelningar och tar upp olika barnperspektiv, hem, skola, hälsa, lek osv. Över 500 föremål visas och man känner igen kända modernistiska formgivare från Europa och USA. Här bl a av Rietveld och Behrens.
Det var mycket modernistiskt, men slutet av 1900-talet blev lite styvmoderligt behandlat tycker jag. Det var nästan så att jag saknade lite legobitar och IKEA:s bollhav. Jag hann inte läsa all text och det var synd. Men MoMA hade fem våningar till och efter dem kände jag mig tämligen mör.
Och som sagt dessa Larssons som ständigt är aktuella: I senaste numret av tidskriften Elle Interiör tolkas nationalromantiken på ett nytt sätt och med nya uttryck men inspirationen kommer från Carl och Karin Larsson och Sundborn och "deras unika känsla för trivsel".
Nu tycker inte jag att Sundborn är så nationalromantiskt. I hemmet var de inspirerade av jugend och till och med av den kommande modernismen. Vill man ha nationalromantik får man nog hellre besöka Zorngården eller Peterson-Bergers hem Sommarhagen på Frösön.
Kommentarer
Skicka en kommentar